Monitoring Maastunnel Rotterdam

Hieronder zijn de diverse mogelijkheden van de monitorings tool Maastunnel Rotterdam toegelicht.


#feature01

In verband met renovatiewerkzaamheden is de Maastunnel vanaf juli 2017 gedurende twee jaar afgesloten voor verkeer in zuidelijke richting. De gemeente Rotterdam heeft een uitgebreid maatregelenpakket opgesteld om de doorstroming van het verkeer in de stad te waarborgen. Om de doorstroming van het verkeer dagelijks te kunnen monitoren heeft de gemeente de hulp in geroepen van MAPtm. Naar aanleiding van de behoefte van de gemeente heeft MAPtm een tool ontwikkeld waarmee dit eenvoudig kan. Verkeersintensiteiten op strategische punten, reistijden op belangrijke trajecten, fietsintensiteiten op de stedelijke oeververbindingen en de verdeling van het verkeer op de stedelijke oeververbindingen door de stad komen samen in één overzichtelijk dashboard. Naast de dagelijkse cijfers worden trends op week- en maandniveau bijgehouden zodat ook de ontwikkelingen van de verkeersstromen gedurende de gehele periode van afsluiting vorm krijgen. Door middel van een rapportage mogelijkheid kan de opgedane kennis eenvoudig gedocumenteerd en gedeeld worden met belanghebbenden.

De tool is opgezet om de dag van gisteren te kunnen beoordelen. De tool wordt dan ook niet van real-time data voorzien, maar wordt gevoed met historische data tot en met ‘gisteren’.

De data die gebruikt wordt is afkomstig van verschillende bronnen:

  • De stedelijke informatie wordt bepaald op basis van ruwe data van het reistijdmeetsysteem van de gemeente Rotterdam. Hiervoor wordt data ingewonnen met kentekenregistratiecamera’s. Op basis van de passages langs de camera’s worden intensiteiten, reistijden en routes bepaald.
  • De intensiteiten en reistijden op het rijkswegennet zijn afkomstig van NDW.
  • De gegevens over aantallen fietsers op de oeververbindingen zijn afkomstig uit het meetsysteem van de gemeente.
  • Tot slot kunnen handmatig belangrijke incidenten ingevoerd worden, waarmee volledig beeld ontstaat.

Het dashboard bestaat uit een aantal tabbladen waarop de verschillende soorten informatie wordt getoond. Per tabblad wordt een korte beschrijving gegeven.

Dwars door de stad Rotterdam loopt de Maas. De Maastunnel is de stedelijke oeververbinding met de grootste capaciteit. Het afsluiten van de tunnel in zuidelijke richting zal dan ook naar alle waarschijnlijkheid veel effect hebben op de intensiteiten op de overige oeververbindingen. Op het tabblad intensiteiten worden de voertuigaantallen getoond van de drie stedelijke oeververbindingen (Maastunnel, Erasmusbrug en Willemsbrug) en de twee oeververbindingen in het rijkswegennet, de Van Brienenoordbrug en de Beneluxtunnel. De intensiteiten kunnen worden getoond in lijngrafieken en staafdiagrammen. Daarnaast kan worden gekozen referentiewaarden te tonen. Dit is een vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Tot slot kan de ontwikkeling van de gemiddelde intensiteiten per week en per maand bekeken worden.

Op deze kaart kan voor de drie stedelijke oeververbindingen gekozen worden de locaties te tonen waar het meeste verkeer op de oeververbinding vandaan komt en waar het heen gaat. Deze locaties zijn gebaseerd op de locaties waar het verkeer geregistreerd wordt. Er kan gekozen worden voor een meerdere achtereenvolgende dagen en een aantal voor gedefinieerde perioden op de dag.

Per dag wordt op de kaart aan de hand van gekleurde trajecten de reistijd getoond. De kleur van het traject kan gebaseerd worden op de gemiddelde reistijd ten opzichte van ‘free flow’ of ten opzichte van een referentiewaarde. Ten opzichte van de ‘free flow’ wordt inzichtelijk waar knelpunten in de stad zich bevinden. Wanneer de reistijd ten opzichte van een referentiewaarde wordt getoond, wordt duidelijke of de situatie beter of slechter is geweest dan tijdens de referentiesituatie.

Voor een aantal voor gedefinieerde trajecten kan de reistijd per dag of per week getoond worden in een grafiek. Hierbij wordt tevens een referentiereistijd getoond. Daarnaast kan de ontwikkeling van de gemiddelde reistijd over de afgelopen tien weken of maanden gekozen worden. De trajecten kunnen zowel op kaart als in een pull-down menu geselecteerd worden.

De fietsaantallen op de oeververbindingen worden per dag of per week getoond in een lijngrafiek en een staafdiagram. Per maand kan de ontwikkeling van het gemiddeld aantal fietsers getoond worden in een trendgrafiek.

Op dit tabblad kunnen handmatig incidenten toegevoegd worden, waarbij kan worden aangegeven wat de impact ervan was op de doorstroming in de stad. Incidenten kunnen worden toegevoegd, aangepast of verwijderd.

Alle informatie die is opgenomen in de verschillende tabbladen kan in een rapportage worden opgenomen. Per dag, per week of per maand worden de grafieken opgenomen in een word-document. Welke informatie wel en niet in de rapportage moet worden opgenomen kan op dit tabblad worden geselecteerd.